Pracownicy
![]() | ks. prof. dr hab. Jarosław Moskałyk Zakład: Teologii Systematycznej Stanowisko: Profesor e-mail: moskalyk@amu.edu.pl |
Wybrane publikacje
KSIĄŻKI, SKRYPTY
• Koncepcija cerkwy mytropołyta Andreja Szeptyćkoho. Lwiw 1997 ss. 12.
• Narys chrystołohicznoji doktryny. Lwiw 1998 ss. 88 (skrypt)
• Teologia Kościoła katolickiej metropolii kijowskiej w końcu wieku XVI i w wieku XVII.
Lublin 2001 ss. 220.
• Problem zjednoczenia w Kościele kijowskim w I poł. XVII wieku. Poznań 2006 ss. 225.
• Ikoniczna rzeczywistość osoby i Kościoła. Poznań 2007 ss. 196.
• Ikoniczna dijsnist’ osoby i Cerkwy. Lwiw 2008 ss. 104 (wersja ukr.)
• Rutskiego i Mohyły projekty zjednoczenia Kościoła kijowskiego. Poznań 2007 ss. 143.
• Bóg dialogu. Poznań 2009 ss. 238.
• Kościół dialogu. Poznań 2011 ss. 207.
• Własna tożsamość Kościoła. Wybrane elementy katolickiej eklezjologii wschodniej.
Poznań 2013. s. 155.
• Nieprzemijająca tożsamość chrześcijańskiej wiary. Poznań 2015 – 176 ss.REDAKCJA I WSPÓŁREDAKCJA
• Unia w Brześciu 1695. Materiały sesji naukowej w Olsztynie. red. I. Harasym, J. Moskałyk.
Górowo Iławeckie 1997, ss. 51.
• Ja –Wspólnota. Wspólnota – Ja. Interdyscyplinarny punkt widzenia. red. E. Kotkowska,
J. Moskałyk, M. Wiertlewska, „Colloquia Disputationes” 9 (2008), ss. 336.
• Ja-Wspólnota. Perspektywa teologii fundamentalnej. red. E. Kotkowska, J. Moskałyk.
Poznań 2009, ss. 182.
• „Ja-Wspólnota w teorii i praktyce”. red. E. Kotkowska, J. Moskałyk. Poznań 2010, ss.160.
• Mniejszość ukraińska w trosce o swoją identyczność. Jubileusz 50-lecia wspólnoty
greckokatolickiej w Wałczu. red. J. Moskałyk, Wałcz 2010, ss. 180.
• Współczesne zagrożenia wiary. red. J. Moskałyk. „Colloquia Disputationes” 31(2015)
ss. 113.ARTYKUŁY
• Istoryczno-teolohicznyj narys pro schidni nehrećki cerkwy, „Kałendar Błahowista 1993”,
Górowo Iławieckie 1993, s.33-40.
• Mytropołyt A. Szeptyćkyj dijsnyj symwol jednosti, „Kałendar Błahowista 1994”,
Górowo Iławeckie 1994, s.34-41.
• Schidni chrystyjański cerkwy zwani hrećkymy, „Kałendar Błahowista 1994”, Górowo
Iławeckie 1994, s. 74-77.
• Jeszcze o działalności metr. A. Szeptyckiego, w: Polsko wschodniosłowiańskie powiązania
kulturowe, literackie i językowe, I Literatura i kultura, Olsztyn 1994, s.191-194.
• Prawdywe obłyczcza Chrystowoji cerkwy w perwisnomu chrystijaństwi,
„Kałendar Błahowista 1995”, Górowo Iławeckie 1995, s.32-39.
• Zdijsnennija berestejśkoji uniji, „Kałendar Błahowista 1996”, Górowo Iławeckie 1996,
s.41-49.
• Wpływ unii brzeskiej na rozwój wschodniej eklezjologii katolickiej w XVII wieku,
w: Unia w Brześciu 1695. Materiały sesji naukowej w Olsztynie, red. I. Harasym,
J. Moskałyk, Górowo Iławeckie 1997, s.14-22.
• Wpływ unii brzeskiej na rozwój wschodniej katolicko-unickiej myśli teologicznej
w XVII wieku, w: Warszawskie zeszyty ukrainoznawcze 4-5, Spotkania
polsko-ukraińskie-Studia Ucrainica, red. S. Kozak, Warszawa 1997, s.169-181.
• Kościół greckokatolicki na Warmii i Mazurach, w: Tożsamość społeczeństwa
Warmii i Mazur, red. B. Domagała, A. Sakson, Olsztyn 1998, s.126-134.
• Kościoły greckokatolickie w świecie, współautor J.S. Gajek, J. Moskałyk, w: Unia brzeska
z perspektywy czterech stuleci 8, red. S. J. Gajek, S. Nabywaniec, Lublin 1998, s. 237-254.
• Newhasymist' duchownoho switła w hrekokatołykiw Polszczi u 1947-1957, "Bohoslovia" 63,
Lviv 1999, k.1-4, s.60-66.
• Realno-misterijnyj zmist ikonohraficznoho poczytannija schidnych Cerkow, "Ławra" 1(3),
1999, s. 28-32.
• Cinnist' chrystyjańskoho żyttija, "Kyjiwśka Cerkwa" 4, Kyjiw-Lwiw 1999, s.3-7.
• Wełycz pereobrażennija, "Kyjiwśka Cerkwa" 5, Kyjiw-Lwiw 1999, s.16-20.
• Nepodilnist' osoby, "Kyjiwśka Cerkwa" 6, Kyjiw-Lwiw 1999, s.21-24.
• Narodżenne switło, "Kyjiwśka Cerkwa" 1(7), Kyjiw-Lwiw 2000, s.27-30.
• Prysutnist' Bohoczołowika, "Kyjiwśka Cerkwa" 2(8), Kyjiw-Lwiw 2000, s.31-34.
• Stan ludśkosti Isusa Chrysta, "Kyjiwśka Cerkwa" 3(9), Kyjiw-Lwiw 2000, s.27-30.
• Isus Chrystus prawdywyj Boh i prawdywa Ludyna, "Kyjiwśka Cerkwa" 5(11),
Kyjiw-Lwiw 2000, s. 25-28.
• Misterija zemnoho żyttija Isusa Chrysta, "Kyjiwśka Cerkwa" 1(12), Kyjiw-Lwiw 2001,
s. 48-54.
• Pohlad mytr. Andreja na rozwytok Cerkwy, "Kyjiwśka Cerkwa" 2-3(13-14),
Kyjiw-Lwiw 2001, s.78-82.
• Widhuk na pastyrśkyj wizyt wsełeńśkoho archijereja Iwana-Pawła II w Ukrajinu,
"Kyjiwśka Cerkwa" 4(15), Kyjiw-Lwiw 2001, s. 38-47.
• Nepodilnist' istoriji Isusa, "Kyjiwśka Cerkwa" 4(15), Kyjiw-Lwiw 2001, s. 65-70.
• Baczennija cerkwy mytr. A. Szeptyćkym w konteksti miżkonfesijnych widnosyn u Cerkwi
w XXI stolitti, w: Polska-Ukraina 1000 Lat Sąsiedztwa 5, red. S. Stępień, Przemyśl 2002,
s. 142-151.
• Nad prirwamy wiry, "Bohoslovia" 66, Lviv 2002, k. 1-2, s.144-157.
• Ideja objednannija Cerkwy za wczennijam mytropołyta A. Szeptyćkoho, "Boslovia" 67,
Lviv 2003, k. 1-2 s. 84-94.
• Spidlika baczennija schodu, "Bohoslovia" 68, Lviv 2004, k. 1-2, s. 125-134.
• Pohlad na cerkwu mytr. A. Szeptyćkoho u perspektywi wykłykiw XXI stolittij,
"Bohoslovia" 69, Lviv 2004, k. 3-4, s.34-44.
• Pojednannija dwoch tradyciji w odnij wiri zhidno z bohosłowśkym tłumaczennijam
Ipatija Potija, "Poznańskie Studia Teologiczne" 18, red. F. Lenort, Poznań 2005, s.111-124.
• Odmienność w urzeczywistnianiu sakramentów inicjacji chrześcijańskiej, w: Eucharystia,
red. Cz. S. Bartnik, Lublin 2005, s. 113-129.
• Eucharystyczna moc jednoczenia wiernych. Perspektywa wschodnia, w: Eucharystia,
red. Cz. S. Bartnik, Lublin 2005, s. 172-188.
• Istoryko-bohosłowśki osnowy objednannija schidnoji kyjiwśkoji tradyciji zhidno
Josyfa Welamyna Rutśkoho, "Poznańskie Studia Teologiczne" 19, red. F. Lenort,
Poznań 2005, s. 117-135.
• Hłuzływyj dialoh, "Kałendar Błahowista 2006", Górowo Iławeckie 2006, s. 32-52.
• The Awereness of Suffering in Orthodox Theological Reflection, w: Phenomena of Crisis
The Paschal Dimension of Suffering, red. E.Kotkowska, G.Piskorz, K.Retecka, T.Węcławski,
M.Wiertlewska, Poznań 2006, s. 167-177.
• Nasze istnienie w Trójcy, w: Śladami Mędrców, red. F. Lenort. Poznań 2006, s. 90-107.
• Dramatyzm antysoboru lwowskiego z 1946 roku, "Poznańskie Studia Teologiczne" 20,
red. F. Lenort, Poznań 2006, s. 223-238.
• Rzeczywistość cierpienia. We wschodniej optyce teologicznej. "Zeszyty Karmelitańskie"
4(37), 2006, s. 80-85.
• Proces samozbereżennija Grekokatołykiw na terytorii Polszczi protiahom 60 – ty rokiw
wid jichnioho peresełennija u 1947 roci, 'Kałendar Błahowista 2007', Górowo Iławeckie
2007, s. 32-52.
• Akt unijny z 1596 roku ciągłym dylematem na drodze zjednoczeniowej Kościoła,
"Poznańskie Studia Teologiczne" 21, red. F. Lenort, Poznań 2007, s.149-162.
• Nauka o Duchu Świętym I Soboru Konstantynopolitańskiego, w: Pneuma Hagion.
W dwudziestolecie encykliki Jana Pawła II o Duchu Świętym w życiu Kościoła i świata,
red. T.Siuda, Poznań 2007, s. 115-128.
• Główne Kościoły tradycji wschodniej na Ukrainie a współczesny dialog ekumeniczny,
"Studia Bobolanum" 1, 2007, s. 111-128.
• Kasjan Sakowicz - ofiara własnego egoizmu, "Studia Bobolanum" 3, 2007, s. 33-46.
• Okajanne rozjednuwannija. 'Kałendar Błahowista 2008'. Górowo Iławeckie 2008 s. 54-71.
• Ikoniczny charakter relacji między wspólnotą a instytucją Kościoła. Pogląd wschodni,
w: Społeczeństwo i Kościół 5, red. J. Baniak, Poznań 2008, s.43-55.
• Jubileuszowa wizyta patriarchy Bartłomieja I na Ukrainie. "Teologia w Polsce" 2, (2008)
nr 2, s. 345-56.
• Czy Mohyła może być dzisiaj jeszcze symbolem pojednania?.
"Poznańskie Studia Teologiczne" 22, red. F. Lenort. Poznań 2008, s. 163-173.
• Złożony problem afirmacji wspólnoty na terytorium post-sowieckim. Zarys ogólny,
w: Ja –Wspólnota. Wspólnota – Ja. Interdyscyplinarny punkt widzenia. red. E.Kotkowska,
J.Moskałyk, M. Wiertlewska, Colloquia Disputationes 9, Poznań 2008, s. 127-144.
• Sobór zdrady z 1946 roku, w: W cieniu Akcji Wisła. Ukraińcy we współczesnej Polsce,
red. M. Melnyk, Olsztyn 2008, s. 33-45.
• Relacje prawosławno-greckokatolickie w Polsce w minionym sześćdziesięcioleciu,
w: W cieniu Akcji Wisła. Ukraińcy we współczesnej Polsce, red. M. Melnyk, Olsztyn 2008,
s. 163-172.
• Urzeczywistnienie Kościoła partykularnego, w: Ku mądrości teologii. red. K. Góźdź,
E. Sienkiewicz, Szczecin 2008, s. 339-354.
• Chrystyjańske rozuminnija nowoji ludyny. "Peremyśki Archijeparchijalni Widomosti" 6 (7),
2008, s. 217-231.
• Asymilacija - bezupynnyj proces. „Kałendar Błahowista 2009”. Górowo Iławeckie 2009,
s.84-98.
• Dialog cenniejszy niż milczenie we współegzystencji Kościołów, "Filozofia dialogu" 7,
red. J. Baniak, Poznań 2009, s. 259-270.
• Mistyka – źródło życia duchowego chrześcijan wschodnich, "Filozofia religii" 5,
red. J. Baniak, Poznań 2009, s.251-263.
• Kościół instytucjonalny w percepcji grekokatolików zamieszkałych w Polsce,
"Społeczeństwo i Kościół" 6, red. J. Baniak, Poznań 2009, s. 199-216.
• Wschodnie oblicze osobowo-teologiczne, w: In persona Christi, t. 2., red. K. Góźdź,
Lublin 2009, s. 927-935.
• Jana Pawła II otwartość na chrześcijański Wschód, „Teologia Praktyczna” 10,
red. A. Przybecki, Poznań 2009, s. 159-170.
• Lokalna wspólnota eklezjalna jako miejsce przemiany dynamicznej osoby według
M. Afanasjewa, w: Ja-Wspólnota. Perspektywa teologii fundamentalnej. red. E.Kotkowska,
J.Moskałyk, Poznań 2009, s. 81-96.
• Próba spojrzenia na zjawisko światła we wschodniej perspektywie teologicznej,
„Biblia i Ekumenizm” 4, red. T. Siuda, Poznań 2009, s. 95-107.
• Arcybiskup Józef Teodorowicz – hierarcha ormiański. "Poznańskie Studia Teologiczne" 23,
red. F. Lenort, Poznań 2009, s. 233-246.
• Charyzmatyczno-kenotyczny wymiar przynależności do Kościoła, RTE KUL 56 (2009), z.8,
s. 33-46.
• Wocerkowlennija mołodi – neobchidnist’ ta perspektywy,
„Peremyśki Archijeparchijalni Widomosti” 8(9), Przemyśl 2009, s.197-209.
• Komu służyty?. „Kałendar Błahowista 2010”, Górowo Iławeckie 2010, s. 73-87.
• Relacje „ja-wspólnota” w ujęciu całościowym, w: „Ja-Wspólnota w teorii i praktyce”,
red. E. Kotkowska, J. Moskałyk, Poznań 2010, s.135-158.
• Mniejszość ukraińska między przeszłością a teraźniejszością,
w: Mniejszość ukraińska w trosce o swoją identyczność, Wałcz2010, s. 143-162.
• Znaczenie wschodniej symboliki cerkiewnej, TwP 4 (2010), nr 2, s. 221-232.
• Metropolita Andrzej Szeptycki wobec wyzwań historyczno-eklezjalnych,
„Poznańskie Studia Teologiczne” 24 (2010), s. 301-321.
• Czomu służyty?. „Kalendarz Błahowista 2011”, Górowo Iławeckie 2011, s.112-127.
• Niezagrożona tożsamość jako nowe wyzwanie dla wschodnich katolików w Polsce,
w: Kościół po transformacji systemowej w Polsce. red. E. Sienkiewicz, Koszalin 2011,
s.69-81.
• Ikoniczny wymiar ludzkiej egzystencji. „Studia Teologiae Fundamentalis” 2 (2011),
s.147-159.
• Cyryla i Metodego dzieło chrystianizacji Słowian, TwP 5 (2011), nr 2, s. 249-258.
• Funkcja soborowości Kościoła, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1 (2011), s. 115-128.
• Idea powszechności Kościoła według Włodzimierza Sołowjowa, RTE KUL 58 (2011), z.3,
s. 89-102.
• Przewaga idealizmu w życiu i twórczości Melecjusza Smotryckiego,
„Poznańskie Studia Teologiczne” 25 (2011), s. 325-339.
• Jak służyty?. „Kałendar Błahowista 2012”, Górowo Iławeckie 2012, s. 123-137.
• Osoba w rzeczywistości wspólnotowo-eklezjalnej, „Personalizm” Lublin 2012, s. 45-57.
• Chrystologiczna wizja Paula Evdokimova, w: Współczesny dyskurs o Jezusie Chrystusie,
red. B. Ferdek, Wrocław 2012, s. 59-72.
• Zasada jedności wiary według „Harmonii” Adama H. Pocieja, RTD KUL 4(59), 2012,
s. 31-46.
• Na drodze poznania wiary, TwP 6 (2012), nr 2, s. 41-51.
• Theotokos w dialogu katolicko-prawosławnym według Jana Pawła II,
„Studia Teologiae Fundamentalis” 2 (2012), s. 151-163.
• Człowiek wobec wyzwania kosmicznego, „Studia Gnesnensia” 26 (2012), s. 117-129.
• Przykład dziejowej roli Abp Josyfa Slipyja, „Poznańskie Studia Teologiczne” 26 (2012),
s. 321-335.
• Dowkoła pytannija „demokratiji” u Cerkwi, „Kalendar Błahowista 2013”,
Górowo Iławeckie 2013, s. 103-117.
• Chrystologiczna wizja metropolity A. Szeptyckiego, w: Jezus Chrystus w refleksji
współczesnych teologów, red. B. Kochaniewicz, „Colloquia Disputationes” 21 (2013),
s. 215-227.
• Uobecnienie tradycji wschodniej w Kościele greckokatolickim w Polsce,
w: Światło Wschodu w przestrzeni gotyku, red. K. Pasławska-Iwanczewska,
Górowo Iławeckie 2013, s. 13-28.
• Problem podobieństwa w chrześcijańskiej tradycji wiary,
„Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 20, (2013), z. 1-2, s. 175-18.
• Doświadczenie historyczno-religijnej alienacji a współczesne związki wewnątrz
chrześcijaństwa, „Poznańskie Studia Teologiczne” 27, (2013), s. 211-230.
• Problem herezji w prawosławnej świadomości religijnej, „Przegląd Religioznawczy”
2 (248), (2013), s. 23-36.
• Hidnist’i totożnist – aktualni wykłyky dla rozwytku dytyny.
„Peremyśki Archijeparchijalni Widomosti” 12 (13), Przemyśl 2013, s. 209-217.
• Chiba ludiam wydno lipsze, „Kałendar Błahowista 2014”, Górowo Iławeckie 2014,
s.102-117.
• Czy obrzędy Kościoła są pomocne wierze?, w: De Catechizandis adultis, Poznań 2014,
s. 91-99
• Idea partykularyzmu eklezjalnego w oparci o Dekret o Wschodnich Kościołach Katolickich,
„Studia Oecumenica” 14, (2014), s. 213-224.
• Sakrament a celebracja, TwP 8, (2014), nr 2, s. 59-69.
• Wiara jako synteza słuchania i widzenia według Lumen Fidei,
„Poznańskie Studia Teologiczne” 28, (2014), s. 155-164.
• Chrześcijańska wizja współczesnego człowieka, „Studia Gnesnensia” 28, (2014), s. 59-70.
• Wyzwolenie ukrytych przymiotów człowieczeństwa, „Studia Gnesnensia” 29, (1915),
s. 57-67.
• Aktualność dogmatu a ortodoksja otwarta, w: Współczesne zagrożenia wiary,
red. J. Moskałyk, „Colloquia Disputationes” 31 (2015), s. 101-113.
• Rola wschodniego katolicyzmu w optyce zjednoczenia chrześcijańskiego, TwP 10 (2016),
nr 1, s. 33-45.
• Najważniejszy punkt odniesienia dla osoby i rzeczywistości stworzonej według Hryhorija
Skoworody (1722-1794). „Seminare”. Poszukiwania naukowe, 37 (2016), nr 2, s. 11-22.
• Mały krok do połączenia i nieznana droga ku zjednoczeniu, „Studia Oecumenica” 16
(2016), s. 137-150.
• Chrzest łączy czy dzieli? Ekumeniczne implikacje sakramentu, w: Chrzest Polski 966-2016.
Ujęcie interdyscyplinarne, red. B. Kochaniewicz, Poznań 2016, s. 75-87.
• Eklezja siostrzana a realizm Kościoła partykularnego, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie”
23, (2016), s. 181-190.
• Teologiczna inspiracja po unii brzeskiej w 1596 roku, „Studia Gnesnensia” 30 (1916),
s. 23-36.
• Wyzwolona przyjaźń a braterstwo Chrystusa według wschodniej intuicji teologicznej,
w: Współczesne kontrowersje chrystologiczne, red. B. Ferdek, Wrocław 2016, s. 119-130.
• Zniekształcona rzeczywistość prawosławnego życia cerkiewnego w pojmowaniu Marii
Skobcowej, w: Jak lód jest jego duch, jak kamień – serce…. Religia-Filozofia-Polityka,
przekł. z j. ros., oprac. red. G. Ojcewicz. Szczytno 2017, s. 511-524.
• Boża Mądrość a ludzki rozsądek według A. Szeptyckiego. „Seminare”.
Poszukiwania naukowe, 38 (2017), nr 3. s. 11-22.
INNE PUBLIKACJE
• Kościół greckokatolicki na Warmii, Kalendarz Maryjny 1993.
• Kościół greckokatolicki na Warmii, "Kalendarz Maryjny 1993",Olsztyn 1992, s. 176.
• Na kraszczych zrazkach. Słowo pro katechetycznyj prawylnyk, "Arka" 2, Lwiw 2000 s. 5.
• Unia zamiast podziału. Akcenty 6. wrzesień Berlin 2004. s. 6-7.
• Špidlika baczennija schodu. "Bohoslovia" 68, Lviv 2004 k. 1-2 s.125-134.
• Dytiatko Isus darom dla switu, wer.pol. (Dzieciątko Jezus darem dla świata),
Gazeta parafialna greckokatolików w Poznaniu, Poznań 2006, s. 2 (3).
• Promynuło 60 rokiw wid likwidaciji grekokatolyćkoji Cerkwy, "Błahowist" 3, berezeń 2006,
s. 3.
• Widijshow u wichnist. "Błahowist" 1, siczeń 2007 s. 7.
• Doswid Paschy. "Błahowist" 4, kwiteń 2007 s. 2.8.
• Wstęp – Ja-Wspólnota. Perspektywa teologii fundamentalnej, Poznań 2009 s. 7-9.
• Wprowadzenie – Mniejszość ukraińska na ziemi wałeckiej (1947-2010). W trosce o własną
identyczność, Poznań 2010, s. 5-9.
• Unia Brzeska – mity i fakty (wywiad), w: Grekokatolicy.Pl, 1, 2010, nr 2(2), s. 8-10.
• Projdenyj szlach Władyky Juliana Gbura, "Błahowist" 2 (244), kwiecień 2011, s. 9-10.
• Rol nowoho katechyzma UGKC, „Błahowist” grudzień 2011, s. 4-5.
• Rec. A. Slodička, Staroorientálne ortodoxné Cerkvi, (Poznań 2009, Prešov 2010),
„Śląskie Studia Teologiczne”45, 1 (2012), s. 204-206.
• U poszuku widnowy, „Błahowist”, 3 (267), marzec 2013, s. 1,2.
• Anagenesis (widrodżennija) zawdiaky Cerkwi, „Błahowist”, czerwiec 2013, s. 1, 4.
• Pislasłowo – П. Кречун, „Cвятий Йосафат Кунцевич (1580-1623) як свідок віри
в епосі релігійної контроверсії”, Крехів 2013, s. 325.
• Wspólnota wita Zbawiciela, „Misyjne drogi” 1/163 (32), 2013, s. 36-37.
• Bogactwo Kościoła greckokatolickiego, „ Misyjne drogi” 3/165 (32), 2014, s. 52-53.
• O posłudze w Kościele greckokatolickim (wywiad). 2014.
• Widhuk na stattiu o. B. Panczaka – Kałendar i dar swobody ta wyboru
(Kałendar Błahowista 2015), „Nasze Słowo” nr 8.2015.02.22.
• Widhuk na stattiu o. dn P. Sywickoho – Sobor 2014 roku-refleksiji uczasnyka
(Kałendar Błahowista 2015), „Nasze Słowo” nr 11, 2015.03.15.
• Wprowadzenie: „Współczesne zagrożenia wiary”, Poznań 2015, s. 7-8.
• Rec. E. Sienkiewicz. „Nowa ewangelizacja w ponowoczesnym świecie”, Szczecin 2015,
„Studia Gnesnensia” 25 (2015), s. 368-372.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.