Kontakt Mapa strony Deklaracja dostępności
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Doktorat z teologii
  • Dla pracownika
  • St. podyplomowe i kursy
Wydział
Aktualności O wydziale Władze Skład Rady Dyscypliny Rada Programowa Kierunku Teologia Rada Programowa Kierunku dialog i doradztwo społeczne Struktura Pracownicy Pracownicy spoza Wydziału Teologicznego Biuro Obsługi Studentów (BOS) Biuro Obsługi Wydziału (BOW) Współpraca z zagranicą Czasopisma Aktualności wydawnicze Deklaracja dostępności Kontakt
Kształcenie
Jakość kształcenia Raporty Raporty samooceny PKA Zespół Doradczy ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na kierunku dialog i doradztwo społeczne
Doktoraty i habilitacje
Doktoraty Habilitacje
Biblioteka
Komunikaty Katalog on-line Instrukcje Regulamin Kontakt
Inne
Wykłady otwarte Konferencje Granty Wpływ działalności naukowej pracowników na środowisko Festiwal Nauki i Sztuki Jubileusze Kolorowy Uniwersytet Misja Boliwia Senioralni
Dla absolwenta
Katolickie Stowarzyszenie Absolwentów Papieskiego Wydziału Teologicznego w Poznaniu i Wydziału Teologicznego UAM
Szybkie linki
Struktura organizacyjna UAM Biblioteki W sieci
 
Wydział Teologiczny Strona główna Inne Granty ks. prof. dr hab. Piotr Nawrot SVD

ks. prof. dr hab. Piotr Nawrot SVD

Logotypy Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP i logotyp UAM

Zadanie publiczne finansowane przez
Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
w konkursie „Dyplomacja publiczna 2021”

realizowane na
Wydziale Teologicznym
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

(umowa nr BDG/293/2021)
 

Fotorelacja dostępna poniżej


 Koncert finałowy - galeria zdjęć

Ksiądz prof. dr hab. Piotr Nawrot z Wydziału Teologicznego UAM od kwietnia do grudnia 2021 r. realizował w Boliwii grant „Wykład o praktyce muzycznej w XVII i XVIII wieku w Polsce oraz koncerty z muzyką barokową kompozytorów polskich w wykonaniu Chóru i Orkiestry Arakaendar z Boliwii”, finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP. Patronat na projektem objęła prof. Antonina Magdalena Śniadecka-Kotarska, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Peru, Republice Ekwadoru i Wielonarodowym Państwie Boliwii.

Celem programu było zwiększenie zainteresowania polską kulturą muzyczną poprzez prezentacje utworów kompozytorów okresu baroku z Polski w interpretacji Chóru i Orkiestry Arakaendar z Boliwii. Realizując niniejszy projekt, ten najsłynniejszy zespół z Ameryki Południowej występował pod dyrekcją wybitnego dyrygenta, Dominique’a Vellarda z Francji, a oprócz 41 artystów z różnych części Boliwii (Oruro, Sucre, La Paz, Cochabamba, Santa Cruz, Urubichá) w koncertach brali też udział muzycy z Argentyny i Polski.

Ideą, zgodnie z którą skonstruowano program, było jak najwierniejsze przedstawienie kunsztu oraz bogactwa życia muzycznego w Polsce XVII i XVIII stulecia. Z bogatego repertuaru muzyki barokowej polskich kompozytorów, znajdującego się w polskich archiwach i bibliotekach, wybrano utwory wokalne i instrumentalne reprezentujące życie muzyczne w Polsce tego okresu i ułożono je w taki sposób, by tworzyły logiczny ciąg. Powstały w ten sposób program muzyki sakralnej i liturgicznej był w pełni reprezentatywny w odniesieniu do tego, co mogło brzmieć w katedrach Krakowa, Poznania, Gniezna, Gdańska, Pelplina czy jakiejkolwiek innej świątyni w Polsce tego czasu. Zaprezentowana w Boliwii koncepcja jest w pełni nowatorska i może służyć muzykom, także w Polsce, jako wzór tworzenia logicznych programów muzyki dawnej przy wykorzystaniu zasobów archiwalnych naszego kraju.

Dla artystów uczestniczących w projekcie zorganizowano wykłady, w czasie których szczegółowo omówiono wybrany repertuar, zaprezentowano sylwetki jego twórców oraz ich dorobek, przekazano informacje o życiu muzycznym w Polsce w XVII i XVIII wieku, a także stworzono okazję do debaty. Uczestnicy wykładów otrzymali teksty w języku hiszpańskim z wybranymi informacjami o kompozytorach, ich dziełach oraz o muzyce polskiej owego okresu.

Zaprezentowany w ramach realizacji projektu układ utworów został szczegółowo omówiony tak, aby wszyscy mogli poznać historię powstania wybranych utworów, ich funkcje liturgiczne czy też salonowe. Przestawiono biografie każdego z kompozytorów, a także udostępniono wykaz zachowanych kompozycji ich autorstwa.

Dla wszystkich uczestników projektu informacje o muzyce baroku w Polsce były całkowitą nowością. Przygotowanie wspominanych prezentacji w języku hiszpańskim wymagało od wykładowcy odpowiedniego przygotowania. Zadbano także o poprawną wymowę tekstów oraz nazwisk i imion polskich kompozytorów.

Mimo napiętej atmosfery w dniach poprzedzających występy, spowodowanej przez ruchy społeczne, które objęły całą Boliwię i doprowadziły do blokady dróg oraz innych form protestów, próby odbyły się zgodnie z harmonogramem i przygotowano koncerty.

Realizację projektu należy uznać za ogromny sukces, a przede wszystkim promocję kultury polskiego baroku w Boliwii. Być może jest to początek realizacji kolejnych projektów prezentacji bogatej kultury muzycznej Polski w Ameryce Południowej.

 

Wykład o praktyce muzycznej w XVII i XVIII wieku w Polsce oraz koncerty z muzyką barokową kompozytorów polskich w wykonaniu Chóru i Orkiestry Arakaendar z Boliwii (Conferencia sobre la práctica musical en los siglos XVII y XVIII en Polonia y concier
Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Kalendarz wydarzeń

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.