Kontakt Mapa strony Deklaracja dostępności
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Doktorat z teologii
  • Dla pracownika
  • St. podyplomowe i kursy
Dla pracownika
Aktualności Pracownicy Pracownicy spoza Wydziału Teologicznego Osiągnięcia i wyróżnienia pracowników
Omega-Psir - Baza Wiedzy
Strona Baza Wiedzy Zarządzenie Rektora Warto zobaczyć Instrukcje FAQ Redaktorzy Wydziałowi - kontakt
USOSweb, poczta
USOSweb Poczta przez WWW Dla pracowników Instrukcje APD, OSA
 
Wydział Teologiczny Dla pracownika Dla pracownika Pracownicy

Pracownicy


ks. prof. UAM dr hab. Mirosław Gogolik
ks. prof. UAM dr hab. Mirosław Gogolik
Zakład: Teologii Praktycznej
Stanowisko: Profesor uczelniany
e-mail: mirgo@amu.edu.pl
Inne: Członek Rady Wydziału, Kierownik Studiów Podyplomowych Przygotowania Pedagogiczno-Katechetycznego
  • Informacje ogólne
  • Dane biograficzne
  • Studia
  • Działalność dydaktyczna

Wybrane publikacje

  • Książki

    „Nauczycielu dobry…” Paradygmat nauczyciela religii w świetle rozmowy Jezusa Chrystusa z bogatym młodzieńcem, Poznań 2012, ss. 205.

    Ksiądz Franciszek Blachnicki wizjoner nowego człowieka i żywego Kościoła, (red.) Gogolik M., Bydgoszcz 2018, ss. 151.

    Nauczanie religii w polskim przedszkolu i szkole, Poznań 2018, ss. 161.

    Świadkowie wielkiej sprawy Bożej, Problematyka męczeństwa XX i XXI wieku, (red.) Gogolik M., Hoppe P., Colloqiua Disputationes, Poznań 2019, ss.237.

    Odrzucenie rówieśnicze z przyczyn relginych w opinii wybranych grup respondentów, Poznań 2020, ss.158.

    Podręcznik do nauki religii w edukacji religinej, J. Staniś-Rzepka, J. Szpet, M. Gogolik, Poznań 2020, ss. 242.

    CATECHESIS, FAMILIA, PAROCHIA ET SCHOLA. OPUSCULA JOANNI SZPET SEPTUAGENARIO DEDICATA, (red.) Gogolik M., Poznań 2020, ss. 472.


    a) Artykuły w monografiach zbiorowych

    1. Wychowanie patriotyczne jako jedno z głównych zadań współczesnej szkoły katolickiej. w: Meandry tożsamości. Język. Religia. Tożsamość IV (pod red.) G. Cyrana, E. Skorupskiej-Raczyńskiej, Gorzów Wielkopolski - Szczecin 2010 r. s. 285 - 293.

    2. Kreacja sukcesem integralnego wychowania ucznia, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, Kreatywny katecheta a integralne kształcenie, (red.) J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2010, T. 8, s. 27-35.

    3. Tutoring nauczyciela wychowawcy - nowe możliwości wychowania i wzmocnienia autorytetu nauczyciela. w: Laboratorium wychowania. Wybrać autorytet. (pod. red) W. Korzeniaka, Pelplin 2011, s. 76-93.

    4. Wykorzystanie gier i zabaw w optymalizacji nauki religii dzieci przedszkolnych, w: Katecheza, rodzina, parafia i szkoła. (red) J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2011, s. 109-120.

    5. Pozytywne efekty i zagrożenia dialogu katechetycznego w opinii nauczycieli religii. w: Laboratorium wychowania.Zacząć od dialogu. (pod. red) W. Korzeniaka, Pelplin 2012, s. 81-95.

    6. Projekt działań socjalnych i kulturowych na przykładzie UPKS Fratres w Bydgoszczy, w: Sport jako kulturowa rzeczywistość. pr. zb. pod red. Z. Dziubińskiego, Warszawa 2005, s. 421-433.

    7. Współczesne formy języka religijnego w opinii młodzieży, w: W kręgu języka religii i wiary, Język. Religia. Tożsamość VI, pr. zb. pod red. G. Cyrana, E. Skorupskiej-Raczyńskiej, Gorzów Wielkopolski 2011r., s. 37-53.

    8. Wychowanie moralne w świetle nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, w: Filozoficzny i teologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu, (red.) I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska, Szczecin 2012, s. 269-292.

    9. Wychowanie młodzieży do dialogu międzyreligijnego na przykładzie aktualnych założeń programowych nauki religii w polskiej szkole, w: Pedagogika wobec wyzwań cywilizacyjnych, (red.) M. Kuchcińska, G. Szabelska, Bydgoszcz, 2011, s. 85-95.

    10. Język świadectwa wiary w katechezie, w: Język doświadczenia religijnego, t. IV, pr. zb. pod red. G. Cyrana, E. Skorupskiej-Raczyńskiej, Szczecin 2012, s. 77-89.

    11. Kształtowanie tożsamości osobowej ucznia w świetle założeń pedagogiki ducha Artura Brühlmeiera, w: W poszukiwaniu tożsamości. Język. Religia. Tożsamość VIII, (red.) G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Gorzów Wielkopolski 2012, s. 63-69.

    12. Hospitacja zajęć prowadzonych przez studentów - analiza zagadnienia, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, T 10, 2012, Przygotowanie studentów teologii do pracy w szkole, (red.) J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2012, s. 37-52.

    13. Wychowanie personalistyczne w szkołach katolickich, w: K. Guzowski, A. Kostencka, G. Barth (red.), Osoba a wychowanie. Wokół pedagogiki personalistycznej i edukacji zdrowotnej według Jana Pawła II, Lublin 2013, s. 145-159.

    14. Wyznanie wiary - rozważania nad sensem życia. Na przykładzie książki 'Mój nie-pamiętnik' ks. Szczepana Pieszczocha, w: Język doświadczenia religijnego, t. V, (red.) E. Raczyńska–Skorupska, G. Cyran, Gorzów Wlkp. 2013, s. 11-24.

    15. Katecheza parafialna dorosłych w kontekście nowej ewangelizacji, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, T 11, 2013, Katecheta wobec wyzwań współczesności, (red.) J. Szpet, Poznań 2013, s. 81-98.

    16. Katechumenat chrzcielny inspiracją dla współczesnej katechezy parafialnej, w: Edukacja, teologia i dialog, T 9, 2013, Katecheza i caritas w parafii w świetle psychologii pastoralnej, (red.) B. J. Soiński, Poznań 2013, s. 15-22.

    17. Sport w edukacji religijnej dzieci i młodzieży, w: Kultura fizyczna i edukacja, Refleksja personalistyczna, A. Kostencka, G. Barwińska-Szczutkowska, G. Barth (red.), Bydgoszcz 2015, s. 120 - 135.

    18. Deklaracja wiary a poziom wiedzy religijnej młodzieży - raport z prowadzonych badań, w: Język. Religia. Tożsamość, t. XII, Język uczuć i doświadczeń, (red.) G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Gorzów Wlkp. 2015, s. 35-56.

    19. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna nauczyciela religii w szkole, w: Edukacja, teologia i dialog, Miłosierdzie w edukacji i poradnictwie psychologiczno-pastoralnym, T 10, 2014,(red.) B. J. Soiński, Poznań 2014, s. 133-144.

    20. Wykorzystanie korelacji międzyprzedmiotowej w pracy z uczniem zdolnym, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, Wspomaganie zintegrowanego rozwoju ucznia, T 12, 2014,(red.) J. Szpet, Poznań 2014, s. 17-27.

    21. Płeć i płciowość w przepowiadaniu katechetycznym, w: Edukacja. Teologia i Dialog, Płeć i gender w perspektywie psychologii pastoralnej, T 11, 2015,(red.) B. J. Soiński, Poznań 2015, s. 107-118.

    22. Komunikacja międzypokoleniowa w katechezie osób starszych, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, Nowe przestrzenie proklamacji Słowa, T 13, 2015,(red.) J. Szpet, Poznań 2015, s. 55-68.

    23. Wypalenie zawodowe nauczycieli religii, w: Edukacja. Teologia i Dialog, Wybrane aspekty kryzysów egzystencjalnych i religijnych, T 12, 2016,(red.) B. J. Soiński, Poznań 2016, s. 85-97.

    24. Rola rodzeństwa w procesie wychowania, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, W kręgu zadań wychowawczych, T 14, 2016,(red.) J. Szpet, Poznań 2016, s. 7-19.

    25. Pamięć ucznia - jak ją rozwijać na lekcjach religii?, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, W trosce o optymalizację procesu dydaktycznego, T 15, 2017,(red.) J. Szpet, Poznań 2017, s. 41-54.

    26. Przygotowanie dzieci do I Komunii świętej w Polsce w okresie międzywojennym, w: Już gościsz Jezu w sercu mym..., Pierwsze Komunie święte w I poł. XX wieku w Bydgoszczy i okolicy, (red.) Hoppe P., Zagórski D., Bydgoszcz 2018, s. 75-97.

    27. O potrzebie katechetycznej formacji stałej osób zakonnych, w: Crux ave spes unica, (red. ) Barth G., Bydgoszcz 2018, s. 869-876.

    28. Kapłan - Uczony - Pasterz. Wszystko to jednak dawne dzieje..., Ze wspomnień Księdza Biskupa Jana Tyrawy, (wywiad) w: Crux ave spes unica, (red. ) Barth G., Bydgoszcz 2018, s. 33-41.

    29. Katecheza kerygmatyczna według ks. Franciszka Blachnickiego – inspiracje dla współczesnej katechezy, w: Franciszek Blachnicki wizjoner nowego człowieka i żywego Kościoła, (red.) Gogolik M., Bydgoszcz 2018, s. 65-78.

    30. Gogolik M., Marut B., Nauczyciel religii w służbie powołań, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, T 17, 2019,(red.) J. Szpet, Poznań 2019, s. 71-91.

    31. Męczennik, święty, bliźni – wzór osobowy godny naśladowania w edukacji, w: Świadkowie wielkiej sprawy Bożej, Problematyka męczeństwa XX i XXI wieku, (red.) Gogolik M., Hoppe P., Colloquia Disputationes, Poznań 2019, s. 111-128.

    32. Liturgia źródłem katechezy systematycznej, w: Gogolik M. (red.), CATECHESIS, FAMILIA, PAROCHIA ET SCHOLA. OPUSCULA JOANNI SZPET SEPTUAGENARIO DEDICATA, Poznań 2020, s. 111-122.

    33. Katecheza parafialna i uroczystość Pierwszej Komunii Świętej w dobie pandemii COVID-19, w: Pandemia COVID-19 wyzwania dla tradycyjnych form duszpasterstwa Kościoła w Polsce / Kwiatkowski Dariusz (red.), Colloquia Disputationes, 2021, vol. 55, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, s.35-60, ISBN 978-83-66399-41-9.

    34. E-rekolekcyjne szkolne w dobie pandemii Covid-19, Poznań 2021, w: Pandemia SARS-CoV-2 a postawy człowieka, Lewandowski P., Sawicka J., (red.), Colloquia Disputationes, 2021, vol. 59, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, s. 9-26.

    35. Katecheza młodych małżeństw i towarzyszenie duszpasterskie, w: Katecheza dorosłych, Zjawin Jacek (red.), Katecheza - Rodzina, Parafia i Szkoła, vol. 19, 2022, ISBN 978-83-7014-946-8, s. 51-63. 


    b) artykuły w czasopismach

    1. Przygotowanie pedagogiczno – dydaktyczne osób konsekrowanych posługujących w katechizacji, Pedagogika Katolicka, nr 5 (2/2009) Stalowa Wola.

    2. Godność i tożsamość życia konsekrowanego w Kościele i świecie, Studia Bydgoskie 3 (2009) Bydgoszcz, s. 205 - 234.

    3. Znaczenie formacji duchowej w procesie posługi słowa, Pedagogia Ojcostwa, nr 1 (1/2010) Stalowa Wola, s. 230-243.

    4. Wykorzystanie obrazu w katechezie, Uwarunkowania psycho-społeczne oraz dydaktyczne, Studia Bydgoskie 4 (2010), s. 193-205.

    5. Istotne zmiany w 'Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce', 'Katecheta' 6 (2011), s. 4 - 9.

    6. Nauczyciel religii konstruktywistą, Pedagogika Katolicka, nr 8 (1/2011), Stalowa Wola, s. 108-115.

    7. W poszukiwaniu sposobów rozwiązywania konfliktów szkolnych i katechetycznych. Metoda Thomasa Gordona,Pedagogika Katolicka, nr 9 (2/2011), Stalowa Wola.

    8. Katecheza biblijna w parafii. Wykorzystanie metody ks. Alberta Hofera, Studia Bydgoskie 5 (2011), s. 73-86.

    9. Wychowanie religijne dziecka przedszkolnego w świetle nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Studia Gdańskie, T. XXVIII - 2011, s. 73-90.

    10. Rola i zadania osób zakonnych w służbie rodziny i wychowania, Pedagogika Katolicka, nr 10 (1/2012), Stalowa Wola, s. 63-76.

    11.O potrzebie katechezy mistagogicznej w parafii, Studia Bydgoskie 6 (2012), s. 79-89.

    12. Nadzór i wsparcie pedagogiczne w katechezie, Studia Bydgoskie 7 (2013), s. 81-100.

    13. Skuteczność działań ewaluacyjnych nadzoru pedagogicznego w opinii nauczycieli religii, Studia Bydgoskie 8 (2014), s. 151-168. 

    14. Wpływ nowych technologii na rozwój ucznia i komunikację interpersonalną, Katecheta 11 (2015), s. 26-36.

    15. Uczynki miłosierdzia względem ciała i względem ducha w posłudze katechetycznej, w: Teologia Praktyczna, T 16, 2015, (red.) M. Polak, Poznań 2015, s. 167-185.

    16. Katecheza w służbie duszpasterstwa powołań, Studia Bydgoskie 9 (2015), s. 259-272.

    17. Neurodydaktyka w edukacji religijnej, w: Język. Religia. Tożsamość, Gorzów Wlkp. 2 (14) 2016, s. 37-50.

    18. Entuzjazm wiary świętych i błogosławionych we współczesnej katechezie, Katecheta 4 (2016), s. 120-127.

    19. Świadectwo nawrócenia w przekazie katechetycznym, Colloquia Theologica Ottoniana, 2/2016, s. 45-59.

    20. Zmiany w kwalifikacjach zawodowych nauczycieli religii, Studia Bydgoskie 10 (2016), s. 253-266.

    21. E-zadanie domowe z religii, Studia Katechetyczne, 13 (2017), s. 259-273.

    22. Przygotowanie do sakramentu bierzmowania w świetle wskazań Konferencji Episkopatu Polski i w opinii nauczycieli religii, Studia Bydgoskie, 11 (2017), s.97-110.

     23. Rola świeckich w przygotowaniu kandydatów do sakramentu bierzmowania, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 24 (2017), s. 185-197.

     24. Nauropedagogika a wychowanie chrześcijańskie, Studia Gnesnensia, T XXXII (2018), s.159-176.

     25. M. Wielgosz, M. Gogolik, Wpływ wychowania religijnego na aktualną praktykę wiary wśród polskiej emigracji zarobkowej, Studia Bydgoskie, 13 (2019), s. 197-220.

    26. Theological Preparation of Religion Teachers in the Light of Current Indications of the Church in Poland, Poznańskie Studia Teologiczne, 36 (2020), s. 179-196.

    27. The use of the elements of neuroandragogy in the religious education of the elderly, Poznańskie Studia Teologiczne, 40 (2021), s. 153-170.

    28. „Na skrzydłach wiary i rozumu” – Działalność biblioteki Prymasowskiego Instytutu Kultury Chrześcijańskiej im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Bydgoszczy, Fides Biuletyn Bibliotek Kościelnych 54(2022), s. 103-122.   

Cofnij

Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Kalendarz wydarzeń

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.