Pracownicy
![]() | ks. prof. UAM dr hab. Mirosław Gogolik Zakład: Teologii Praktycznej Stanowisko: Profesor uczelniany e-mail: mirgo@amu.edu.pl Inne: Członek Rady Wydziału, Kierownik Studiów Podyplomowych Przygotowania Pedagogiczno-Katechetycznego |
Wybrane publikacje
Książki
„Nauczycielu dobry…” Paradygmat nauczyciela religii w świetle rozmowy Jezusa Chrystusa z bogatym młodzieńcem, Poznań 2012, ss. 205.Ksiądz Franciszek Blachnicki wizjoner nowego człowieka i żywego Kościoła, (red.) Gogolik M., Bydgoszcz 2018, ss. 151.
Nauczanie religii w polskim przedszkolu i szkole, Poznań 2018, ss. 161.
Świadkowie wielkiej sprawy Bożej, Problematyka męczeństwa XX i XXI wieku, (red.) Gogolik M., Hoppe P., Colloqiua Disputationes, Poznań 2019, ss.237.
Odrzucenie rówieśnicze z przyczyn relginych w opinii wybranych grup respondentów, Poznań 2020, ss.158.
Podręcznik do nauki religii w edukacji religinej, J. Staniś-Rzepka, J. Szpet, M. Gogolik, Poznań 2020, ss. 242.
CATECHESIS, FAMILIA, PAROCHIA ET SCHOLA. OPUSCULA JOANNI SZPET SEPTUAGENARIO DEDICATA, (red.) Gogolik M., Poznań 2020, ss. 472.
a) Artykuły w monografiach zbiorowych
1. Wychowanie patriotyczne jako jedno z głównych zadań współczesnej szkoły katolickiej. w: Meandry tożsamości. Język. Religia. Tożsamość IV (pod red.) G. Cyrana, E. Skorupskiej-Raczyńskiej, Gorzów Wielkopolski - Szczecin 2010 r. s. 285 - 293.
2. Kreacja sukcesem integralnego wychowania ucznia, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, Kreatywny katecheta a integralne kształcenie, (red.) J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2010, T. 8, s. 27-35.
3. Tutoring nauczyciela wychowawcy - nowe możliwości wychowania i wzmocnienia autorytetu nauczyciela. w: Laboratorium wychowania. Wybrać autorytet. (pod. red) W. Korzeniaka, Pelplin 2011, s. 76-93.
4. Wykorzystanie gier i zabaw w optymalizacji nauki religii dzieci przedszkolnych, w: Katecheza, rodzina, parafia i szkoła. (red) J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2011, s. 109-120.
5. Pozytywne efekty i zagrożenia dialogu katechetycznego w opinii nauczycieli religii. w: Laboratorium wychowania.Zacząć od dialogu. (pod. red) W. Korzeniaka, Pelplin 2012, s. 81-95.
6. Projekt działań socjalnych i kulturowych na przykładzie UPKS Fratres w Bydgoszczy, w: Sport jako kulturowa rzeczywistość. pr. zb. pod red. Z. Dziubińskiego, Warszawa 2005, s. 421-433.
7. Współczesne formy języka religijnego w opinii młodzieży, w: W kręgu języka religii i wiary, Język. Religia. Tożsamość VI, pr. zb. pod red. G. Cyrana, E. Skorupskiej-Raczyńskiej, Gorzów Wielkopolski 2011r., s. 37-53.
8. Wychowanie moralne w świetle nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, w: Filozoficzny i teologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu, (red.) I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska, Szczecin 2012, s. 269-292.
9. Wychowanie młodzieży do dialogu międzyreligijnego na przykładzie aktualnych założeń programowych nauki religii w polskiej szkole, w: Pedagogika wobec wyzwań cywilizacyjnych, (red.) M. Kuchcińska, G. Szabelska, Bydgoszcz, 2011, s. 85-95.
10. Język świadectwa wiary w katechezie, w: Język doświadczenia religijnego, t. IV, pr. zb. pod red. G. Cyrana, E. Skorupskiej-Raczyńskiej, Szczecin 2012, s. 77-89.
11. Kształtowanie tożsamości osobowej ucznia w świetle założeń pedagogiki ducha Artura Brühlmeiera, w: W poszukiwaniu tożsamości. Język. Religia. Tożsamość VIII, (red.) G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Gorzów Wielkopolski 2012, s. 63-69.
12. Hospitacja zajęć prowadzonych przez studentów - analiza zagadnienia, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, T 10, 2012, Przygotowanie studentów teologii do pracy w szkole, (red.) J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2012, s. 37-52.
13. Wychowanie personalistyczne w szkołach katolickich, w: K. Guzowski, A. Kostencka, G. Barth (red.), Osoba a wychowanie. Wokół pedagogiki personalistycznej i edukacji zdrowotnej według Jana Pawła II, Lublin 2013, s. 145-159.
14. Wyznanie wiary - rozważania nad sensem życia. Na przykładzie książki 'Mój nie-pamiętnik' ks. Szczepana Pieszczocha, w: Język doświadczenia religijnego, t. V, (red.) E. Raczyńska–Skorupska, G. Cyran, Gorzów Wlkp. 2013, s. 11-24.15. Katecheza parafialna dorosłych w kontekście nowej ewangelizacji, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, T 11, 2013, Katecheta wobec wyzwań współczesności, (red.) J. Szpet, Poznań 2013, s. 81-98.
16. Katechumenat chrzcielny inspiracją dla współczesnej katechezy parafialnej, w: Edukacja, teologia i dialog, T 9, 2013, Katecheza i caritas w parafii w świetle psychologii pastoralnej, (red.) B. J. Soiński, Poznań 2013, s. 15-22.
17. Sport w edukacji religijnej dzieci i młodzieży, w: Kultura fizyczna i edukacja, Refleksja personalistyczna, A. Kostencka, G. Barwińska-Szczutkowska, G. Barth (red.), Bydgoszcz 2015, s. 120 - 135.
18. Deklaracja wiary a poziom wiedzy religijnej młodzieży - raport z prowadzonych badań, w: Język. Religia. Tożsamość, t. XII, Język uczuć i doświadczeń, (red.) G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Gorzów Wlkp. 2015, s. 35-56.
19. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna nauczyciela religii w szkole, w: Edukacja, teologia i dialog, Miłosierdzie w edukacji i poradnictwie psychologiczno-pastoralnym, T 10, 2014,(red.) B. J. Soiński, Poznań 2014, s. 133-144.
20. Wykorzystanie korelacji międzyprzedmiotowej w pracy z uczniem zdolnym, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, Wspomaganie zintegrowanego rozwoju ucznia, T 12, 2014,(red.) J. Szpet, Poznań 2014, s. 17-27.
21. Płeć i płciowość w przepowiadaniu katechetycznym, w: Edukacja. Teologia i Dialog, Płeć i gender w perspektywie psychologii pastoralnej, T 11, 2015,(red.) B. J. Soiński, Poznań 2015, s. 107-118.
22. Komunikacja międzypokoleniowa w katechezie osób starszych, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, Nowe przestrzenie proklamacji Słowa, T 13, 2015,(red.) J. Szpet, Poznań 2015, s. 55-68.
23. Wypalenie zawodowe nauczycieli religii, w: Edukacja. Teologia i Dialog, Wybrane aspekty kryzysów egzystencjalnych i religijnych, T 12, 2016,(red.) B. J. Soiński, Poznań 2016, s. 85-97.
24. Rola rodzeństwa w procesie wychowania, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, W kręgu zadań wychowawczych, T 14, 2016,(red.) J. Szpet, Poznań 2016, s. 7-19.
25. Pamięć ucznia - jak ją rozwijać na lekcjach religii?, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, W trosce o optymalizację procesu dydaktycznego, T 15, 2017,(red.) J. Szpet, Poznań 2017, s. 41-54.
26. Przygotowanie dzieci do I Komunii świętej w Polsce w okresie międzywojennym, w: Już gościsz Jezu w sercu mym..., Pierwsze Komunie święte w I poł. XX wieku w Bydgoszczy i okolicy, (red.) Hoppe P., Zagórski D., Bydgoszcz 2018, s. 75-97.
27. O potrzebie katechetycznej formacji stałej osób zakonnych, w: Crux ave spes unica, (red. ) Barth G., Bydgoszcz 2018, s. 869-876.
28. Kapłan - Uczony - Pasterz. Wszystko to jednak dawne dzieje..., Ze wspomnień Księdza Biskupa Jana Tyrawy, (wywiad) w: Crux ave spes unica, (red. ) Barth G., Bydgoszcz 2018, s. 33-41.
29. Katecheza kerygmatyczna według ks. Franciszka Blachnickiego – inspiracje dla współczesnej katechezy, w: Franciszek Blachnicki wizjoner nowego człowieka i żywego Kościoła, (red.) Gogolik M., Bydgoszcz 2018, s. 65-78.
30. Gogolik M., Marut B., Nauczyciel religii w służbie powołań, w: Katecheza. Rodzina, Parafia i Szkoła, T 17, 2019,(red.) J. Szpet, Poznań 2019, s. 71-91.
31. Męczennik, święty, bliźni – wzór osobowy godny naśladowania w edukacji, w: Świadkowie wielkiej sprawy Bożej, Problematyka męczeństwa XX i XXI wieku, (red.) Gogolik M., Hoppe P., Colloquia Disputationes, Poznań 2019, s. 111-128.
32. Liturgia źródłem katechezy systematycznej, w: Gogolik M. (red.), CATECHESIS, FAMILIA, PAROCHIA ET SCHOLA. OPUSCULA JOANNI SZPET SEPTUAGENARIO DEDICATA, Poznań 2020, s. 111-122.
33. Katecheza parafialna i uroczystość Pierwszej Komunii Świętej w dobie pandemii COVID-19, w: Pandemia COVID-19 wyzwania dla tradycyjnych form duszpasterstwa Kościoła w Polsce / Kwiatkowski Dariusz (red.), Colloquia Disputationes, 2021, vol. 55, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, s.35-60, ISBN 978-83-66399-41-9.
34. E-rekolekcyjne szkolne w dobie pandemii Covid-19, Poznań 2021, w: Pandemia SARS-CoV-2 a postawy człowieka, Lewandowski P., Sawicka J., (red.), Colloquia Disputationes, 2021, vol. 59, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologiczny, s. 9-26.
35. Katecheza młodych małżeństw i towarzyszenie duszpasterskie, w: Katecheza dorosłych, Zjawin Jacek (red.), Katecheza - Rodzina, Parafia i Szkoła, vol. 19, 2022, ISBN 978-83-7014-946-8, s. 51-63.
b) artykuły w czasopismach
1. Przygotowanie pedagogiczno – dydaktyczne osób konsekrowanych posługujących w katechizacji, Pedagogika Katolicka, nr 5 (2/2009) Stalowa Wola.
2. Godność i tożsamość życia konsekrowanego w Kościele i świecie, Studia Bydgoskie 3 (2009) Bydgoszcz, s. 205 - 234.
3. Znaczenie formacji duchowej w procesie posługi słowa, Pedagogia Ojcostwa, nr 1 (1/2010) Stalowa Wola, s. 230-243.
4. Wykorzystanie obrazu w katechezie, Uwarunkowania psycho-społeczne oraz dydaktyczne, Studia Bydgoskie 4 (2010), s. 193-205.
5. Istotne zmiany w 'Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce', 'Katecheta' 6 (2011), s. 4 - 9.
6. Nauczyciel religii konstruktywistą, Pedagogika Katolicka, nr 8 (1/2011), Stalowa Wola, s. 108-115.
7. W poszukiwaniu sposobów rozwiązywania konfliktów szkolnych i katechetycznych. Metoda Thomasa Gordona,Pedagogika Katolicka, nr 9 (2/2011), Stalowa Wola.
8. Katecheza biblijna w parafii. Wykorzystanie metody ks. Alberta Hofera, Studia Bydgoskie 5 (2011), s. 73-86.
9. Wychowanie religijne dziecka przedszkolnego w świetle nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Studia Gdańskie, T. XXVIII - 2011, s. 73-90.
10. Rola i zadania osób zakonnych w służbie rodziny i wychowania, Pedagogika Katolicka, nr 10 (1/2012), Stalowa Wola, s. 63-76.
11.O potrzebie katechezy mistagogicznej w parafii, Studia Bydgoskie 6 (2012), s. 79-89.12. Nadzór i wsparcie pedagogiczne w katechezie, Studia Bydgoskie 7 (2013), s. 81-100.
13. Skuteczność działań ewaluacyjnych nadzoru pedagogicznego w opinii nauczycieli religii, Studia Bydgoskie 8 (2014), s. 151-168.
14. Wpływ nowych technologii na rozwój ucznia i komunikację interpersonalną, Katecheta 11 (2015), s. 26-36.
15. Uczynki miłosierdzia względem ciała i względem ducha w posłudze katechetycznej, w: Teologia Praktyczna, T 16, 2015, (red.) M. Polak, Poznań 2015, s. 167-185.
16. Katecheza w służbie duszpasterstwa powołań, Studia Bydgoskie 9 (2015), s. 259-272.
17. Neurodydaktyka w edukacji religijnej, w: Język. Religia. Tożsamość, Gorzów Wlkp. 2 (14) 2016, s. 37-50.
18. Entuzjazm wiary świętych i błogosławionych we współczesnej katechezie, Katecheta 4 (2016), s. 120-127.
19. Świadectwo nawrócenia w przekazie katechetycznym, Colloquia Theologica Ottoniana, 2/2016, s. 45-59.
20. Zmiany w kwalifikacjach zawodowych nauczycieli religii, Studia Bydgoskie 10 (2016), s. 253-266.
21. E-zadanie domowe z religii, Studia Katechetyczne, 13 (2017), s. 259-273.
22. Przygotowanie do sakramentu bierzmowania w świetle wskazań Konferencji Episkopatu Polski i w opinii nauczycieli religii, Studia Bydgoskie, 11 (2017), s.97-110.
23. Rola świeckich w przygotowaniu kandydatów do sakramentu bierzmowania, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 24 (2017), s. 185-197.
24. Nauropedagogika a wychowanie chrześcijańskie, Studia Gnesnensia, T XXXII (2018), s.159-176.
25. M. Wielgosz, M. Gogolik, Wpływ wychowania religijnego na aktualną praktykę wiary wśród polskiej emigracji zarobkowej, Studia Bydgoskie, 13 (2019), s. 197-220.
26. Theological Preparation of Religion Teachers in the Light of Current Indications of the Church in Poland, Poznańskie Studia Teologiczne, 36 (2020), s. 179-196.
27. The use of the elements of neuroandragogy in the religious education of the elderly, Poznańskie Studia Teologiczne, 40 (2021), s. 153-170.
28. „Na skrzydłach wiary i rozumu” – Działalność biblioteki Prymasowskiego Instytutu Kultury Chrześcijańskiej im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Bydgoszczy, Fides Biuletyn Bibliotek Kościelnych 54(2022), s. 103-122.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.