Struktura
![]() | prof. dr hab. Krzysztof M. Stachewicz Zakład: Filozofii i Dialogu Stanowisko: Profesor e-mail: stachew@amu.edu.pl Funkcje: kierownik zakładu Inne: Członek Rady Wydziału |
Wybrane publikacje
Książki-monografie
1. W poszukiwaniu podstaw moralności. Tomistyczna etyka prawa naturalnego a etyka wartości Dietricha von Hildebranda, Universitas, Kraków 2001, ss. 426.
2. Problem ugruntowania moralności. Studium z etyki fundamentalnej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2006, ss. 265.
3. Człowiek i jego ethos. Studia – szkice – polemiki z antropologii filozoficznej i etyki, Wydawnictwo WT UAM, Poznań 2011, ss. 446.
4. Milczenie wobec dobra i zła. W stronę etyki sygetycznej i apofatycznej, Poznań 2012, ss. 635.
5. Żyć i rozumieć. Szkice o człowieku i moralności, Poznań 2013, ss. 370.
6. Myśleć prawdę i dobro, Poznań 2016.
Książki redagowane
1. Co się dzieje z wartościami? Próby diagnozy, red. E. Okońska, K. Stachewicz, Poznań 2009, ss. 411.
2. Dziedzictwo etyki: Sartre, red. K. Stachewicz, P. Strzyżyński, Poznań 2012, ss. 188.
3. Deum et animam scire. Teksty filozoficzne dedykowane Księdzu Arcybiskupowi Profesorowi Markowi Jędraszewskiemu, red. K. Stachewicz, J. Grzeszczak, Poznań 2015.
4. Opuscula Antonio Siemianowski dedicata, red. J. Grzeszczak, K. Stachewicz, Poznań 2016.
Podręczniki, skrypty:
1. Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii (współautor), red. M. Jędraszewski, Poznań 2001.
2. Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii (współautor), red. J. Grzeszczak,
Poznań 2010.
Artykuły i rozprawy
Dzieje ruchu „księży patriotów” w Polsce Ludowej, „Ethos” nr 37, 1997, s. 219-231.
Miłość oblubieńcza i jej ethos (wraz z żoną Renatą), „Ethos” nr 43, 1998, s. 118-133.
Searching for the human essence. On the margin of the adequate anthropology of Karol Wojtyła - John Paul II, “Scripta Periodica. Międzynarodowy Przegląd Medyczny” nr 2, 2000, s. 147-148.
Etyka prawa naturalnego a etyka wartości. Dietricha von Hildebranda krytyka klasycznej idei prawa naturalnego, „Edukacja Filozoficzna” nr 30, 2000, s. 237-242.
W poszukiwaniu istoty człowieka. Na marginesie antropologii adekwatnej Karola Wojtyły – Jana Pawła II, w: Pamiętnik Kongresowy, Bydgoszcz 2000, s. 51-61.
Ku zrozumieniu norm moralnych (przyczynki do problemu), „Przegląd Bydgoski. Humanistyczne Czasopismo Naukowe” t. XII, 2001, s. 60-68.
Prawo naturalne w perspektywie etyki wartości, „Studia Gnesnensia” t. XV, 2001, s. 61-81.
The problem of man. The interpretation of the conception of Karol Wojtyła – John Paul II, „Colloquia Theologica Adalbertina” t. IV, z. 2, 2001, s. 65-81.
Dlaczego lubię/nie lubię Nietzschego?, „Znak” nr 8, 2002, s. 88-92.
Czeżowski i Ingarden: dwie teorie poznawania wartości, w: Tadeusz Czeżowski (1889-1981). Dziedzictwo idei: logika – filozofia – etyka, red. W. Tyburski, R. Wiśniewski, Toruń 2002, s. 171-181.
Zło poza bytem i niebytem. Józefa Tischnera koncepcja zła dialogicznego, w: Człowiek z przełomu wieków w refleksji filozofii dialogu, red. J. Baniak, Poznań 2002, s. 129-142.
O kłopotach etyki z ontologią, „Etyka” nr 35, 2002, s. 9-20.
Fenomenologia a dialog, w: Filozofia dialogu. Drogi i formy dialogu, red. J. Baniak, Poznań 2003, s. 47-59.
Stanisława Kościałkowskiego droga do prawdy, w: Archiwum emigracji. Studia-szkice-dokumenty, Toruń 2003, t. 5, s. 7-21.
Fenomenologiczna etyka wartości a dwudziestowieczna filozofia moralności, „Kwartalnik Filozoficzny” t. XXXI, z. 1, 2003, s. 39-54.
Czy etyka lekarska jest potrzebna? Kilka refleksji metaetycznych, „Przegląd Naukowy Kultury Fizycznej Uniwersytetu Rzeszowskiego” 1-2, 2003, s. 147-157.
„Poznanie filozoficzne jest ciągłym poszukiwaniem”. Kilka refleksji na marginesie poszukiwań filozoficznych Tymona Terleckiego, w: Tymon Terlecki – etos emigranta, red. J. Kryszak, M. Mroczkowska, Toruń 2004, s. 105-116.
Martin Heidegger a problem etyki, w: Tożsamość indywidualna i zbiorowa. Szkice filozoficzne, red. M. Żardecka-Nowak i W. Nowak, Rzeszów 2004, s. 45-64.
Człowiek w odniesieniach. Wokół koncepcji Martina Heideggera, w: Osoba i relacje, red. M. Jędraszewski, Poznań 2004, s. 89-106.
Czy Tischner był fenomenologiem?, „Colloquia Theologica Adalbertina” XIII, 2004, s. 137-148.
Fenomenologia Husserla a etyka. Wokół problemów metodologicznych, „Fenomenologia” 2, 2004, s. 83-97.
Martina Heideggera myślenie gruntu etyki, „Etyka” 37, 2004, s. 127-138.
Być osobą – być osobowością. Uwagi na marginesie koncepcji Dietricha von Hildebranda, w: Osoba i czas, red. M. Jędraszewski, Poznań 2005, s. 49-62.
O cierpieniu i miłosierdziu, „Znak” 4, 2006, s. 15-20.
Emmanuela Levinasa koncepcja etyki jako filozofii pierwszej, w: Transcendencja i odpowiedzialność. W stulecie urodzin Emmanuela Levinasa, red. M. Jędraszewski, Poznań 2006, s. 85-103.
Język a poznanie. Wokół koncepcji Romana Ingardena, w: Studia z filozofii polskiej, red. M. Rembierz, K. Śleziński, Bielsko Biała-Kraków 2007, s. 159-176.
Czy virtue ethics zrehabilitowała we współczesnej etyce cnotę? Uwagi historyczno-
systematyczne, „Studia Philosophica Wratislaviensia” vol. II, fasc. 2, 2007, s. 97-108.
Martina Heideggera mówienie o Bogu, „Filozofia chrześcijańska”, red. M. Jędraszewski, t. 4, Poznań 2007, s. 35-49.
Kilka uwag o milczeniu w moralności i etyce, „Studia Bydgoskie” 1, 2007, s. 167-178.
Milczenie wobec Dobra. W stronę etyki apofatycznej, „Ruch Filozoficzny” 4, 2007, s.
645-653.
Przedmowa, w: M. Tański, Niezawłaszczone królestwo. Mistyka Mistrzów
Nadreńskich Jana Eckharta i Jana Taulera z perspektywy egzystencjalnej, Kraków
2008, s. 5-6.
Demokracja wobec wartości, „Studia Bydgoskie” 2, 2008, s. 345-361.
Osoba i ciało – wprowadzenie, „Filozofia chrześcijańska”, red. K. Stachewicz, 5, 2008, s.
7-12.
Przyczynki do ejdetyki tolerancji, „Świat i Słowo” 1, 2009, s. 99-112.
Moralność między rozumem a uczuciami. Kilka syntetyzujących uwag historycznych,
„Studia Bydgoskie” 3, 2009, s. 23-48.
Kilka uwag o racjonalności. Wprowadzenie, „Filozofia chrześcijańska”, red. K.
Stachewicz, 6, 2009, s. 7-15.
Opis analityczny a redukcja ejdetyczna. Paralela przeciwieństwa czy sprzeczności?,
„Ruch Filozoficzny” 4, 2009, s. 675-686.
Henryk Elzenberg Wager for Values. Axiological and Methodological Aspects, “Dialogue
and Universalism” 8-9, 2009, s. 39-47.
Doświadczenie językowe? Hansa-Georga Gadamera koncepcja związku języka z
rozumieniem, w: Hermeneutyczna tradycja filozofii, red. H. Mikołajczyk, M. Rembierz,
Słupsk 2009, s. 105-126.
O wartościach i ich ambiwalencji. Kilka uwag wprowadzających, (wraz z Elżbietą
Okońską), w: Co się dzieje z wartościami? Próby diagnozy, red. E. Okońska, K.
Stachewicz, Poznań 2009, s. 11-22.
Henryka Elzenberga zakład o wartości. Aspekty aksjologiczne i metodologiczne, w:
Elzenberg – tradycja i współczesność, red. R. Wiśniewski, W. Tyburski, Toruń 2009, s.
107-118.
Czy żyjemy w czasach końca filozofii i etyki?, w: Między Drugą a Trzecią Rzeczpospolitą.
Studia i materiały z najnowszej historii Polski i powszechnej dedykowane Profesorowi
Ryszardowi Kozłowskiemu, red. R. Sudziński, M. Golon, Toruń 2009, s. 459-470.
Zło w filozofii dialogu: Buber – Levinas – Tischner, w: Koncepcje i problemy filozofii zła,
red. R. Wiśniewski, M. Jaranowski, Toruń 2009, s. 71-95.
Granice w moralności i etyce. Próba wstępnego rozpoznania, w: Granice i ograniczenia.
O doświadczeniu granic i ich przekraczaniu, red. M. Szulakiewicz, Toruń 2010, s. 141-
154.
Kryzys jako kategoria filozoficzna, „Teologia i Moralność” 7, 2010, s. 7-16.
Wolność jako odpowiedzialność. Kilka impresji inspirowanych uwagami o wolności Jana
Pawła II w książce pt. Pamięć i tożsamość, w: Wokół książki Jana Pawła II pt. Pamięć i
tożsamość, red. A. Olech, M. Rembierz, Częstochowa 2010, s. 109-120.
O wartościach. Kilka uwag filozofa, w: Rodzina szkołą wartości, red. A. Pryba, Poznań
2011, s. 19-32.
Czy wartości są fundamentem moralności i etyki, czyli kilka pytań pod adresem materiale
wertethik, w: Dziedzictwo aksjologii fenomenologicznej. Studia i szkice, red. P.
Duchliński, Kraków 2011, s. 57-78.
Doświadczenie aksjologiczne w perspektywie wyrażalności i niewyrażalności, w: Oblicza
doświadczenia aksjologicznego. Studia i rozprawy, red. P. Duchliński, G. Hołub, Kraków
2011, s. 41-60.
Ikona a ontologia, „Studia Theologiae Fundamentalis” 2, 2011, Wokół teologii ikony, s. 9-
19.
Józefa Tischnera myślenie według czy przeciw wartościom?, „Filozofia Chrześcijańska” 8,
2011, s. 47-59.
Przedmowa, w: A. M. Swędzikiewicz, Prawda w życiu i pismach Edyty Stein, Bydgoszcz
2011, s. 8-12.
Filozofia a ekumenizm, „Studia Theologiae Fundamentalis” 2, 2012.
O (nad)używaniu przedrostka „post” w czasach (po)nowoczesnych, „Teologia i Moralność” 11, 2012, S. 127-137.
Milczenie w życiu chrześcijańskim, w: Zawsze z Tobą. Księga Pamiątkowa ofiarowana Biskupowi Zdzisławowi Fortuniakowi na pięćdziesięciolecie kapłaństwa, red. J. Hadryś, Poznań 2013, s. 385-391.
O filozofii chrześcijańskiej, „Logos i ethos” 2, 2013, s. 219-234.
Czy filozofia ma coś do powiedzenia człowiekowi prostego serca?, „Studia Redemptorystowskie” 11, 2013, s. 9-14.
K. Stachewicz, G. Jarząbek-Bielecka, M. Borowczyk, A. Chmielarz-Czarnocińska, M. Pisarska-Krawczyk, Badania dotyczące poglądów na temat seksu inspirowane myślą Józefa Tischnera, w: Zagadnienia interdyscyplinarne w ginekologii praktycznej, red. M. Pisarska-Krawczyk, G. Jarząbek-Bielecka, Kalisz 2013, s. 199-208.
Soborowy przełom w filozofii chrześcijańskiej, w: Studia Soborowe, red. M. Białkowski, Toruń 2014, s. 637-660.
Aksjologia prawdy i uczciwości. Krótkie wprowadzenie w problematykę, w: Prawda i uczciwość w życiu publicznym, red. R. Wiśniewski, Toruń 2014, s. 15-22.
O genezie kłopotów z wiarą religijną i jej przekazem w rodzinie. Kilka uwag filozofa, w: Rodzina środowiskiem wiary i humanizacji świata, red. A. Pryba, Poznań 2014, s. 13-22.
Moralność z perspektywy wartości. Wprowadzenie do pism z etyki wartości Antoniego Siemianowskiego, w: A. Siemianowski, Wokół etyki wartości, Poznań 2014, s. 5-10.
Studium Myśli Chrześcijańskiej przy Duszpasterstwie oo. Jezuitów w Toruniu (1964-1988), w: Miasta, regiony i ludzie. Studia i szkice z historii powszechnej i Polski XX wieku, red. R. Kozłowski, M. Golon, Z. Girzyński, Toruń 2015 (w druku).
Spotkania filozofów z mistyką: Kołakowski – Tischner, w: Deum et animam scire. Teksty filozoficzne dedykowane Księdzu Arcybiskupowi Profesorowi Markowi Jędraszewskiemu, red. K. Stachewicz, J. Grzeszczak, Poznań 2015.
Analiza dobra w perspektywie etyki fundamentalnej o etyki sygetyczno-apofatycznej, „Studia Philosophica Wratislaviensia” X, 4, 2015, s. 29-44.
O uzasadnianiu i wyjaśnianiu w etyce, w: Z problematyki norm, zasad i mądrości praktycznej, red. P. Duchliński, T. Homa, Kraków 2015, s. 15-36.
Etyka a aksjologia, w: Etyka, red. S. Janeczek, Lublin 2016, s. 73-98.
Kilka uwag o względnej doniosłości „efektu Lucyfera” dla etyki filozoficznej (i filozofii zła), w: Filozofia, etyka, ekologia, red. P. Domeracki, R. Wiśniewski, Toruń 2015.
Zrozumieć człowieka i wolność. Wprowadzenie do esejów filozoficznych Antoniego Siemianowskiego, w: A. Siemianowski, Człowiek i wolność, Poznań 2014, s. 5-10.
Homo axiologicus, w: A. Siemianowski, Człowiek i świat wartości, Poznań 2015, s. 5-9.
Hasła encyklopedyczne:
Hazard Paul, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2003, t. 4, s. 268-271.
Hölderlin Friedrich, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin 2003, t. 4, s. 547-549.
Recenzje, sprawozdania. Inne publikacje
Lubelskie refleksje o wolności, „Ateneum Kapłańskie” nr 11, 1996, s. 459-466.
Związek wartości moralnych z innymi wartościami w ujęciu Romana Ingardena, [w:]
Prymasowski Instytut Kultury Chrześcijańskiej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1997.
Etologia o miłości i moralności [rec. I. Eibl-Eibesfeldt, Miłość i nienawiść], „Ethos” nr
44, 1998, s. 315-320.
O sumieniu [rec. A. Siemianowski, Sumienie], „W drodze” nr 6, 1998, s. 96-100.
O miłości, [rec. A. Siemianowski, Zrozumieć miłość], „W drodze” nr 11, 1999, s. 80-84. 35. Erotyczna duchowość?, [rec. A. Grün, Eros i duchowość], „Ethos” nr 48, 1999, s. 234-
238.
O fascynacji złem, [rec. A. Zwoliński, Daleko od raju. Z dziejów fascynacji złem, Kraków
2000], „Znak” nr 2, 2001, s. 137-141.
Rzeczywistość posoborowa w oczach filozofa, [rec. D. v. Hildebrand, Koń trojański w
mieście Boga, Warszawa 2000; D. v. Hildebrand, Spustoszona winnica, Warszawa 2000],
„Znak” nr 5, 2001, s. 137-145.
Prawo naturalne w perspektywie praw człowieka, [rec. F. J. Mazurek, Alfreda Verdrossa i
Jacquesa Maritaina koncepcja dynamiczna prawa naturalnego i praw człowieka, Lublin
1999], „Ethos” nr 53-54, 2001, s. 554-559.
Ku dobremu myśleniu [rec. Dobroczynne myślenie, red. A. Siemianowski, Gniezno
2000], „Studia Gnesnensia” t. XV, 2001, s. 468-473.
O moralności i etyce [rec. R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000],
„Ethos” nr 55, 2001, s. 245-250.
Józefa Tischnera pytania egzystencjalne [rec. J. Wadowski, Dramat pytań
egzystencjalnych], „Znak” nr 9, 2001, s. 136-143.
Wiara a filozofia [rec. B. Welte, Czym jest wiara. Rozważania o filozofii religii,
Warszawa 2000], „Przegląd Powszechny” nr 10, 2002, s. 10-12.
[Rec.] T. Gadacz, Filozofia człowieka jako filozofia ludzkiego losu, „Ruch Filozoficzny”
nr 1, 2002, s. 140-144.
Prawda w oczach tradycjonalizmu [rec. P. Lisicki, Punkt oparcia, Warszawa 2000],
„Znak” nr 9, 2002, s. 124-130.
[Rec.] J. Bremer SI, Wittgenstein a religia, „Ruch Filozoficzny” 1, 2003, s. 81-85.
Prawdy współczesnego sceptyka [rec. O. Marquard, Szczęście w nieszczęściu], „Znak” nr
8, 2002, s. 149-155.
Filozoficzna summa o człowieku [rec. R. Spaemann, Osoby, Warszawa 2002], „Znak” nr
3, 2003, s. 115-123.
[Rec.] W. Tyburski, Myśl etyczna w Polsce od XVI do XIX wieku, Toruń 2000, „Ruch
Filozoficzny” 2, 2003, s. 283-288.
Ku filozoficznej rehabilitacji mistyki, [rec. K. Albert, Wprowadzenie do filozoficznej
mistyki], „Znak” 12, 2004, s. 150-159.
U źródeł współczesnego ateizmu, [rec. H. de Lubac, Dramat humanizmu ateistycznego],
„Znak” 7-8, 2005, s. 115-125.
Wokół filozoficznych zmagań ze złem, [rec. A. Bobko, Myślenie wobec zła. Polityczny i
religijny wymiar myślenia w filozofii Kanta i Tischnera, Kraków-Rzeszów 2007], „Znak”
10, 2007, s. 151-161.
Sprawozdanie z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. „Co się dzieje z wartościami?
Próby diagnozy”, „Studia Bydgoskie” 3, 2009, s. 419-423.
Świętość czy jakość życia? [rec. W. Chańska, Nieszczęsny dar życia. Filozofia i etyka
jakości życia w medycynie współczesnej, Wrocław 2009], „Znak” 3, 2010.
Żywot człowieka odpowiedzialnego [rec. A. Głąb, Ostryga i Łąska. Rzecz o Hannie
Malewskiej, Kraków 2009], „Znak” 4, 2010, s. 119-123.
[rec.] M. Jagłowski, Maria Zambrano: anamneza i filozofia poetyckiego zbawienia,
Toruń-Olsztyn 2009, „Filozofia Chrześcijańska” 7, 2010, s. 168-173.
Człowiek wobec wartości i samotności (Sprawozdanie z IV Międzyuczelnianego
Seminarium Naukowego z cyklu „Dziedzictwo współczesnej etyki” Kraków 2010 oraz II
Ogólnopolskiej Konferencji Monoseologicznej Toruń 2010), „Filozofia Chrześcijańska”
7, 2010, s. 176-179.
Być czy nie być? Człowiek wobec samobójstwa, [rec. S. Chwin, Samobójstwo jako
doświadczenie wyobraźni, Gdańsk 2010], „Znak” 1, 2011, s. 155-158.
[rec.] R. Kozłowski, Męstwo jako sposób spełniania się osoby, Słupsk 2011, „Filozofia
Chrześcijańska” 8, 2011, s. 106-111.
[rec.] G. Marcel, Mądrość i poczucie sacrum, Kraków 2011, „Filozofia Chrześcijańska” 8,
2011, s. 104-106.
O Sartrze i wartościach (Sprawozdanie z konferencji), „Filozofia Chrześcijańska” 8,
2011, s. 117-121.
[rec.] Oblicza natury ludzkiej. Studia i rozprawy, red. G. Hołub, P. Duchliński, Kraków
2010, „Filozofia Chrześcijańska” 9, 2012, s. 190-192.
[rec.] Kłamstwo w życiu publicznym, red. W. Zuziak. J. M. Byrska, Kraków 2009,
„Filozofia Chrześcijańska” 9, 2012, s. 186-190.
[rec.] T. Buksiński, Etyka ewangeliczna, Poznań 2011, „Filozofia Chrześcijańska” 9,
2012, s. 182-186.
Publikacje popularno-naukowe i popularne (wybór)
Sytuacja i rola Kościoła w Polsce w latach 1945-1956, „Promocje Pomorskie” 2,1995 (cz. I) i 3, 1995 (cz. II).
Jak żyć? Na marginesie VI Polskiego Zjazdu Filozofów w Toruniu, „Promocje Pomorskie” 10, 1995.
Kultura wolności, „Promocje Pomorskie” 10, 1996.
Wiara a rozum. Wokół encykliki Jana Pawła II „Fides et ratio”, „IKP” z 13 listopada 1998.
Polscy filozofowie wobec encykliki „Fides et ratio”, „Promocje Pomorskie” 7, 1999.
Wokół myśli Tadeusza Czeżowskiego, „Promocje Pomorskie” 12, 1999.
Roman Witold Ingarden – życie filozofa, „Promocje Pomorskie” 9, 2000.
Dla-czego żyjemy? Refleksje wstępne, „Zeszyty Karmelitańskie” 4, 2012, s. 6-11.
O świętowaniu, „Zeszyty Karmelitańskie” 4, 2013, s. 38-43.
O miłowaniu jedynego Boga, „Zeszyty Karmelitańskie” 2, 2013, s. 27-32.
O genezie współczesnych kłopotów z wiarą religijną, „Zeszyty Karmelitańskie” 1, 2013, s. 6-11.
O czci rodziców z perspektywy współczesnej, „Zeszyty Karmelitańskie” 2, 2014, s. 41-46.
Chronić życie i człowieczeństwo, „Zeszyty Karmelitańskie” 3, 2014, s. 13-18.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.