ks. prof. dr hab.Jacek Hadryś

Zakład: Teologii Systematycznej
Stanowisko: Profesor
e-mail: jacek.hadrys@amu.edu.pl
Funkcje: kierownik zakładu
ORCID: 0000-0001-6109-175X
Dyżur na stronie USOSweb
Biogram
- 1962 ur. Krotoszyn
- 1987 święcenia kapłańskie w Poznaniu
- 1998 doktorat na Papieskim Wydziale Teologicznym w Poznaniu
- 1998 - 2011 adiunkt na Wydziale Teologicznym UAM
- 2002-2023 stypendium naukowe na Otto Friedrich Universität Bamberg (Niemcy)
- 2009 – habilitacja na Wydziale Teologicznym UAM
- 2011 - 2021 profesor nadzwyczajny UAM
- od 20 stycznia 2021 profesor nauk teologicznych
- 2008-2016 prodziekan Wydziału Teologicznego UAM ds. organizacji studiów i infrastruktury
- 2015-2019 kierownik Zakładu Teologii Moralnej, Duchowości i Katolickiej Nauki Społecznej
- od 1 stycznia 2020 kierownik Zakładu Teleologii Systematycznej
- od 2017 roku członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Teologów Duchowości
Działalność naukowo-badawcza
Pola prowadzonych przeze mnie badań, które znalazły swoje potwierdzenie w różnego rodzaju publikacjach oraz wystąpieniach podczas konferencji naukowych:
- Chrześcijańskie dążenie do pełni życia w Bogu.
Poddając analizie doświadczenie duchowe wielu świętych bądź kandydatów na ołtarze, a także dotychczasowe ujęcia procesu uświęcenia, poszukuję głębszego zrozumienia dynamicznego charakteru chrześcijańskiego życia duchowego oraz różnych jego aspektów i uwarunkowań związanych ze zmieniającą się sytuacją życiową współczesnych wyznawców Chrystusa. - Nauczanie papieskie.
Poddaję analizie ukazujące się dokumenty papieskie, szczególnie papieży św. Jana Pawła II, Benedykta XVI oraz Franciszka w aspekcie chrześcijańskiego życia duchowego i jego różnorodnych uwarunkowań. - Duchowość błogosławionego Stefana Wyszyńskiego.
Wykorzystując bogaty materiał badawczy zebrany podczas przygotowywania książki habilitacyjnej poddaję analizie spuściznę duchową Prymasa Tysiąclecia w różnych jej aspektach, m.in. maryjności, ewangelizacji, kapłaństwa i patriotyzmu, apostolstwa świeckich. - Sakramentalny, modlitewny i ascetyczny wymiar chrześcijańskiego życia duchowego.
Rola sakramentów, modlitwy i ascezy w procesie uświęcenia jako głównych źródeł i środków uświęcenia stanowi ważne pole prowadzonych przeze mnie badań, także w kontekście szybko zmieniających się uwarunkowań życia wierzących w Chrystusa. Podejmowana w tym aspekcie analiza życia duchowego osób świętych pozwala na odkrywanie i ukazywanie ponadczasowego charakteru poszczególnych elementów chrześcijańskiego doświadczenia duchowego. - Troska o zbawienie i uświęcenie bliźnich.
Zagadnienie wypływającego z przyjęcia sakramentu chrztu powołania do troszczenia się o zbawienie innych, czyli do podejmowania na różne sposoby dzieła ewangelizacji jest nie tylko interesujące, ale bardzo potrzebne. W zgłębianiu tegoż zobowiązania i ukazywaniu go od praktycznej strony pomaga analiza nie tylko ukazujących się dokumentów Kościoła, ale także doświadczenia wielu osób świętych.
Wskazane pola prowadzonych badań się wzajemnie przenikają i uzupełniają, dlatego w sensie szerokim pierwsze z nich, czyli dotyczące chrześcijańskiego dążenia do pełni życia w Bogu, obejmuje pozostałe i jest w prowadzonych przeze mnie poszukiwaniach wiodącym. W osobistych zainteresowaniach naukowych wyjątkowe miejsce od 30 lat zajmuje wieloaspektowa analiza duchowej spuścizny błogosławionego Prymasa Tysiąclecia.
Opieka naukowa i kształcenie młodej kadry
Wypromowałem dotychczas blisko 300 magistrantów i ośmiu doktorów. Uczestniczyłem także w wielu przewodach doktorskich bądź habilitacyjnych na różnych polskich uczelniach. Obecnie opiekuję się realizacją indywidualnego planu badawczego dwóch doktorantów, prowadzę seminarium dyplomowe z teologii duchowości, mam zajęcia z teologii duchowości, z kierownictwa duchowego oraz przedmiotu praktyki konfesjonału, a także wykład w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych. Zagadnienia z teologii duchowości oraz wyniki moich badań przedstawiam oraz promuję przede wszystkim podczas licznych spotkań z katechistami oraz osobami życia konsekrowanego, a także w publikacjach książkowych o charakterze popularno-naukowym.